Żyjemy w ogromnym pośpiechu, natłoku obowiązków i przepływie terabajtów informacji. A ja odczuwam ogromną presję ze strony wszechświata, że wciąż powinnam jeszcze bardziej przyspieszać proces przyswajania języka obcego przez moich kursantów. Co roku wyjeżdżam na dziesiątki konferencji i szkoleń dla lektorów, managerów i tych lubujących się w tzw. rozwoju osobistym. Czytam regularnie najnowsze publikacje, podpatruję alternatywne metody szkoleń. I czuję się po tym wszystkim … No właśnie jak? Chyba jeszcze bardziej skołowana. Dlaczego? Okazuje się bowiem, że nie ma złotego środka ani jednej, takiej samej metody dla wszystkich. (Przynajmniej na razie – bo na chwilę obecną są już prowadzone badania pod kierownictwem dr. Matthew Phillipsa nad możliwością ściągnięcia danych do mózgu człowieka metodą neurostymulacji, które miałyby przyspieszyć proces nauki o 33%!) Na ten jednak moment, sami neurodydaktycy twierdzą, że nie ma magicznej sztuczki, która zintensyfikuje naukę, w tym naukę języków obcych. Nie można spotęgować procesu budowania się nowych połączeń neuronowych tworzonych podczas nauki nowego materiału czy jakiejkolwiek innej umiejętności.

Marzena Żylińska, ekspert w dziedzinie neurodydaktyki, „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”, UMK 2013 r.
Powiało trochę grozą, ale na szczęście to koniec „złych” wiadomości. Co możemy zrobić? Istnieją bardzo proste metody, które TRWALE i EFEKTYWNIE uskuteczniają naszą naukę. Tych zasad jest kilka, ale w dzisiejszym wpisie przytoczę tylko trzy, aby nie narażać Was na nadmiar informacji, który nigdy nie jest wskazany. Zatem jak uczyć się efektywniej?
Zasada nr 1 – Śpij!
Śpij odpowiednio długo, nieprzerwanie, przechodząc przez wszystkie fazy snu. Naukowcy są zgodni co do dobrodziejstw płynących ze zdrowych „objęć Morfeusza”. Sen przede wszystkim OCZYSZCZA nasz organizm z toksyn gromadzonych w ciągu dnia. Gdyby nie on, to po kilku dniach moglibyśmy odczuwać zawroty i bóle głowy, a w późniejszym okresie nawet stany depresyjne. W innych przypadkach niedobór snu może prowadzić do cukrzycy a nawet wcześniejszego zgonu. Poza tym to właśnie sen sprawia, że nauczone treści w ciągu dnia zostają przeniesione z małego tymczasowego magazynu – hipokampu do dużego i trwałego, czyli do kory mózgowej. To podczas spoczynku nocnego dochodzi do KONSOLIDACJI NASZEJ WIEDZY. Sen, jak twierdzi dr Barbara Oakley z Oakland University w Michigan i autorka bestselleru „Głowa do liczb”, jest jak zaprawa murarska, która spaja wszystkie cegiełki, czyniąc mur (czyli naszą wiedzę) trwałym i niezachwianym.

Fragment prezentacji Agata Gorzelana „ŚPI, czyli jak uczyć się z sensem” w klubie mówców i liderów POZnaj Toastmasters, Poznań 2016 r.
Zasada nr 2 – Powtarzaj!
Zasada wydaje się trywialna, ale to właśnie w niej tkwi klucz do sukcesu! Istnieje wiele teorii mówiących ile razy musimy się natknąć na dane słowo w różnych kontekstach, okolicznościach, żeby je trwale zapamiętać. Czytałam o pięciu, siedmiu a nawet dwudziestu podejściach. Jedno jest pewne: jednokrotne czy nawet dwukrotne powtórzenie treści wystarczy tylko, aby zaliczyć test, a następnie odsunąć zgromadzone informacje w stan zapomnienia. Zakładam, że mało kto słyszał o KRZYWEJ ZAPOMINANIA. Wielu naukowców zarzuca Ebbinghausowi – twórcy teorii zapominania – sporo nieścisłości. Ja jako praktyk wraz z moimi kursantami potwierdzam jednak zasadność założeń tej teorii. Według niej bowiem okazuje się, że pierwsze dwa dni od momentu zakończenia przyswajania wiedzy są kluczowe. Jeśli przystępujemy do powtórzenia przyswajanego materiału na trzeci dzień lub później, to cała nasza energia i zainwestowany czas są w dużej mierze najzwyczajniej marnowane. Powtórki wyznaczone w odpowiednich odstępach czasu sprawiają zatem, że MNIEJSZYM NAKŁADEM PRACY, CZASU i ENERGII zapamiętujemy więcej i na dłużej. Bardziej szczegółowy opis krzywej można usłyszeć w filmie umieszczonym pod koniec postu lub w krótkim nagraniu poniżej.

Fragment prezentacji Agata Gorzelana „ŚPI, czyli jak uczyć się z sensem” w klubie mówców i liderów POZnaj Toastmasters, Poznań 2016 r.
Z teorii krzywej zapominania korzystają autorzy rozmaitych aplikacji, które są oparte na powtórkach typu spaced-repetition. Ja w ramach lekcji udostępniam wszystkim moim Kursantom szkolne konto w aplikacji LC Fiszkoteka lub na platformie LC Fiszkoteka, dzięki któremu przy odrobinie samodyscypliny i regularnej nauce łatwiej, przyjemniej i skuteczniej zapamiętuje się słowa, wyrażenia, a nawet całe zdania, które można później swobodnie wykorzystać podczas tworzenia wypowiedzi.
Zasada nr 3 – Twórz interaktywne zdania!

Fragment prezentacji Agata Gorzelana „ŚPI, czyli jak uczyć się z sensem” w klubie mówców i liderów POZnaj Toastmasters, Poznań 2016 r.
Myśl interaktywnie, ikonami, OBRAZAMI. Dryden i Vos wspominają w swoim bestsellerze “Rewolucja w uczeniu się” o systemie Accelerated Learning, który każe podczas nauki tworzyć w wyobraźni obrazy, najlepiej z sobą w roli głównej. Autorzy mówią o siedmiobitowej pamięci, czyli takiej w której zdania do zapamiętania nie powinny być dłuższe niż siedem słów. Również moi uczniowie twierdzą, że o wiele prościej przychodzi im zapamiętywanie nowego słowa w zdaniu aniżeli pojedynczo. Spójrzmy na powyższy obraz. Załóżmy, że chcemy nauczyć się słowa nieokiełznany. Przykład zdania? Stoję przed nieokiełznanym niebieskim potworem w australijskim oceanarium. Zobaczcie to zdanie waszą wyobraźnią i wypowiedzcie je na głos.
Wizualizowanie sobie treści można stosować nie tylko do nauki języków obcych.
Trzy, niby banalne, zasady, ale bez nich dłogotrwałe zapamiętywanie treści jest praktycznie niemożliwe. A więc na dobry początek: śpijcie, powtarzajcie i wizualizujcie sobie materiał, który chcecie zapamiętać na zawsze.

Fragment prezentacji Agata Gorzelana „ŚPI, czyli jak uczyć się z sensem” w klubie mówców i liderów POZnaj Toastmasters, Poznań 2016 r.
Na koniec zapraszam do obejrzenia poniżej fragmentu mojej mowy o autorskiej zasadzie ŚPI w klubie mówców i liderów POZnaj Toastmasters, gdzie miałam przyjemność realizować pierwszy projekt z podręcznika zaawansowanych mów informacyjnych w grudniu 2016r.
Dodaj komentarz